<< επιστροφή στο προγραμμα

ΣΤΗ ΜΑΓΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΩΙΝΟΥ με τον Θόδωρο Λούστα
08:00

Γνωστές και άγνωστες συνθέσεις της "έντεχνης δυτικής" μουσικής, κατάλληλες για ένα ευχάριστο ξεκίνημα της ημέρας.

Ο Θόδωρος Λούστας είναι μουσικολόγος, μουσικός ερευνητής, βιολιστής και Ο Θόδωρος Λούστας είναι μουσικολόγος, μουσικός ερευνητής, βιολιστής και συλλέκτης σπάνιων ηχογραφήσεων. Διαθέτει ένα από τα σημαντικότερα – στην Ελλάδα – ιδιωτικά αρχεία ηχητικών εγγραφών.
Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ και έχει πτυχίο αρμονίας, αντίστιξης, φούγκας και δίπλωμα βιολιού. Παρακολούθησε σεμινάρια σύνθεσης και βιολιού με παγκοσμίου φήμης παιδαγωγούς. Δίδαξε βιολί και ανώτερα θεωρητικά σε πολλά ωδεία της Αττικής. Έχει παρουσιάσει στο Τρίτο Πρόγραμμα τις εκπομπές Παλιές ηχογραφήσεις, Οι μεγάλοι βιολιστές, Ο ιμπρεσιονισμός στην "έντεχνη δυτική μουσική" κ.ά.
συλλέκτης σπάνιων ηχογραφήσεων. Διαθέτει ένα από τα σημαντικότερα – στην Ελλάδα – ιδιωτικά αρχεία ηχητικών εγγραφών.
Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ και έχει πτυχίο αρμονίας, αντίστιξης, φούγκας και δίπλωμα βιολιού. Παρακολούθησε σεμινάρια σύνθεσης και βιολιού με παγκοσμίου φήμης παιδαγωγούς. Δίδαξε βιολί και ανώτερα θεωρητικά σε πολλά ωδεία της Αττικής. Έχει παρουσιάσει στο Τρίτο Πρόγραμμα τις εκπομπές Παλιές ηχογραφήσεις, Οι μεγάλοι βιολιστές, Ο ιμπρεσιονισμός στην "έντεχνη δυτική μουσική" κ.ά.

Σήμερα:
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΜΑΕΣΤΡΟ VÁCLAV TALICH (1883-1961) (ΕΒΔΟΜΟ ΜΕΡΟΣ).
Piotr Ilyich Tchaikovsky: συμφωνία αρ. 6, έργο 74, με την επωνυμία Παθητική. Την Τσεχική Φιλαρμονική διευθύνει ο Václav Talich, από δισκογραφική εργασία στην Πράγα, το 1953.

Piotr Ilyich Tchaikovsky: Andante cantabile σε σι ύφεση μείζονα, δεύτερο μέρος του κουαρτέτου εγχόρδων αρ. 1, έργο 11, σε ορχηστρική εκδοχή. Μέλη της Φιλαρμονικής της Σλοβακίας διευθύνει ο Václav Talich, από δισκογραφική εργασία στη Bratislava, το 1950.

H έκτη συμφωνία αφιερώθηκε στον ανιψιό του συνθέτη, Vladimir Davydov. Ο Tchaikovsky σε επιστολή προς τον Davydov, που έγραψε στο Klin τον Φεβρουάριο του 1893, τονίζει μεταξύ άλλων: «γνωρίζεις πως το περασμένο φθινόπωρο κατέστρεψα μια συμφωνία που συνέθεσα και ενορχήστρωσα εν μέρει. Δεν υπήρχε τίποτα το ενδιαφέρον σε αυτήν. Ένα ανούσιο παιχνίδισμα ήχων, δίχως έμπνευση. Ταξιδεύοντας, είχα την ιδέα της γραφής μιας άλλης συμφωνίας, με πρόγραμμα που θα είναι αινιγματικό για όλους. Το έργο θα έχει την επωνυμία Μια προγραμματική συμφωνία. Το πρόγραμμα αυτής της συμφωνίας συσχετίζεται αποκλειστικά με τον εαυτό μου και συχνά έκλαιγα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Μετά την επιστροφή μου ξεκίνησα να συνθέτω. Το έργο προχωρά ταχύτατα. Το πρώτο μέρος ήταν έτοιμο σε λιγότερο από τέσσερεις ημέρες, ενώ τα υπόλοιπα έχουν δημιουργηθεί στο κεφάλι μου, με σαφήνεια. Έτοιμο είναι επίσης το ήμισυ του τρίτου μέρους. Θα υπάρχει μια καινοτομία στη φόρμα, αφού το φινάλε δεν θα είναι ένα θορυβώδες Allegro, αλλά ένα εκτενές Adagio » Τελικά, μία ημέρα μετά τη δημόσια πρεμιέρα, ο Tchaikovsky έδωσε στην έκτη συμφωνία την επωνυμία Παθητική - δηλαδή «συναισθηματική», «του πάθους» - μετά από πρόταση του αδελφού του, Modest. Η δημόσια πρεμιέρα δόθηκε στην Αγία Πετρούπολη τον Οκτώβριο του 1893 με τον συνθέτη στο podium. Στην πρεμιέρα ο Nikolai Rimsky-Korsakov ρώτησε τον Tchaikovsky αν η συμφωνία έχει προγραμματικό υπόβαθρο. Εκείνος αποδέχθηκε πως υπάρχει πρόγραμμα, αλλά δεν θέλησε να το αποκαλύψει. Μόλις εννέα ημέρες μετά την πρεμιέρα ο συνθέτης απεβίωσε στην Αγία Πετρούπολη από χολέρα, τουλάχιστον σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή. Εξαιτίας αυτού του γεγονότος, η συμφωνία θεωρήθηκε - ήδη από την πρώτη μεταθανάτια εκτέλεση - ως ρέκβιεμ, άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιδέα του θανάτου.




    << επιστροφή στο προγραμμα