<< επιστροφή στο προγραμμα

ΠΑΡΑΞΕΝΟΣ ΕΛΚΥΣΤΗΣ με την Μαριλένα Μαραγκού
00:00

Σύμφωνα με τη θεωρία του χάους, η κίνηση κάθε χαοτικού συστήματος, ενώ δημιουργεί ένα κουβάρι από τροχιές και περιδινήσεις, καταλήγει να έχει μια υποτυπώδη γεωμετρική μορφή, η οποία ονομάζεται παράξενος ελκυστής. παρΑξενος ελκυστΗς λοιπόν, δεν είναι αυτός που έλκει το αλλόκοτο, αλλά αυτός που απεικονίζει την ευρυθμία ενός συστήματος.

Κατ’αναλογία, ο παρΑξενος ελκυστΗς φιλοδοξεί να γίνει το ορμητήριο για τον ανοιχτόμυαλο εξερευνητή νέων ήχων: αναζητά το αχαρτογράφητο, το παράδοξο, το αναπάντεχο. Επιλέγοντας ήχους από ένα ευρύ φάσμα, προτείνει έναν τρόπο ακρόασης που υιοθετεί μια διευρυμένη σχέση με ο,τι θεωρείται μουσική, ανατρέχοντας στην πρωταρχική της λειτουργία: τη συγκίνηση.

Κινούμενος ενάντια στην ομογενοποίηση των πολιτισμών, ο παρΑξενος ελκυστΗς προτείνει μουσική ποικιλότητα και πολυπολιτισμικότητα: μια μουσική περιπλάνηση σε διαδρομές τόσο αρχέγονες όσο και μελλοντικές, με μια εκλεκτική ανάμειξη φαινομενικά ασύνδετων ακροαμάτων. Φιλοδοξεί να φωτίσει το έργο καλλιτεχνών που δρουν στα όρια των δημιουργικών περιβαλλόντων, τόσο στη διεθνή όσο και στην ελληνική μουσική παραγωγή, και είναι οι αιμοδότες και οι αφανείς φορείς του πολιτισμού.

Σήμερα:
Η mayfly, το ακίνδυνο αυτό έντομο που εμφανίζεται στο βόρειο ημισφαίριο τον μήνα Μάιο, μεταμορφώνεται από νύμφη σε φτερωτό εφημερόπτερο για λίγες μόνο ώρες˙έντομο της μια μέρας, με μοναδικό σκοπό την αναπαραγωγή.

«Μα κι ευτύς ως γεννηθούμε αρχίζει κι η προσπάθεια να δημιουργήσουμε, να συνθέσουμε, να κάμουμε την ύλη ζωή, κάθε στιγμή γεννιόμαστε. Για αυτό πολλοί διαλάλησαν: Σκοπός της εφήμερης ζωής είναι η Αθανασία.» γράφει ο Νίκος Καζαντζάκης στην Ασκητική.

Ο Μπωντλαίρ πάλι, υποστήριζε πως το εφήμερο, το φευγαλέο, το τυχαίο, είναι το μισό της τέχνης, της οποίας το άλλο μισό είναι το αμετάβλητο, το αιώνιο- παραδιδόμενος στην φωτεινή, αιώνια και ταυτόχρονα μεταβατική στιγμή, δίνοντας στην πράξη αυτή το όνομα νεοτερικότητα.

Η Δανή βιολίστα Astrid Sonne, με υπόβαθρο στην κλασική μουσική, επινοεί έναν ηλεκτρονικό τόπο στον οποίο διοχετεύει διαφορετικές αισθητηριακές και συναισθηματικές αντιλήψεις μέσα από ανοιχτές μελωδικές συνθέσεις. Στο έργο της Ephemeral Camera Feed που κυκλοφόρησε πρόσφατα, καταγράφει τον ήχο της παρουσίασης του έργου της EPHEMERAL στο φεστιβάλ Atonal του Βερολίνου, μέσα από τα μικρόφωνα δύο καμερών που κινούνται μέσα στον κόσμο. Η μουσική της υπάρχει ανάμεσα στις παρέες, τον βήχα και την φλυαρία του πλήθους, που σβήνουν μέσα στην αντήχηση της βιομηχανικής αίθουσας, παγώνοντας την εφήμερη στιγμή στο διηνεκές.

Aπόψε ο παρΑξενος_ελκυστΗς αφήνεται στην μαγεία του εφήμερου και τη μεταφυσική της στιγμής, με τους ήχους των Shirley Collins/Davy Graham, Yunjia Liu, C.Debussy/Darren Chase, Susanna Wallumrød, Roger Eno, Akusmi, Astrid Sonne και Terry Reid.

Παραγωγή-Παρουσίαση: Μαριλένα Μαραγκού

    << επιστροφή στο προγραμμα