<< επιστροφή στο προγραμμα

Η ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΕΚΤΗ με τον Θόδωρο Λούστα
14:00

Kύκλος ωριαίων εκπομπών του Τρίτου Προγράμματος, με παλιές ηχογραφήσεις Ελλήνων και ξένων ερμηνευτών σε κυλίνδρους φωνογράφου, δίσκους γραμμοφώνου, δίσκους «μακράς διάρκειας» (LP), μαγνητοταινίες και CD. Παρουσιάζονται όχι μόνο δυσεύρετες ηχογραφήσεις που δεν έχουν επανεκδοθεί επί δεκαετίες, αλλά και πρόσφατες δισκογραφικές εκδόσεις, με άγνωστες και ανέκδοτες ηχητικές εγγραφές (από ραδιοφωνικά δίκτυα, ιδιωτικά αρχεία κτλ).

Σήμερα:
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟ ΠΙΑΝΙΣΤΑ RAYMOND LEWENTHAL (1923-1988).
Παρουσιάζεται μια δισκογραφική εργασία του 1957, για την αμερικανική εταιρεία Westminster. Kυκλοφόρησε το ίδιο έτος σε μονοφωνική έκδοση, με τίτλο Moonlight and keyboard. Δύο έτη μετά ακολούθησε η στερεοφωνική έκδοση, με τίτλο Clair de lune. Oι ηχογραφήσεις επανεκδόθηκαν σε CD το 2011, από τη DG, σε μια ανθολογία με διάφορους πιανίστες (10CD: The Liszt legacy).

Η δισκογραφική εργασία περιλαμβάνει σύντομα κομμάτια των Robert Schumann, Frédéric Chopin, Camille Saint-Saëns, Johannes Brahms, Franz Liszt, Jules Massenet, Claude Debussy, Sergei Rachmaninov, καθώς και μια πιανιστική μεταγραφή του ίδιου του Lewenthal, πάνω στη δημοφιλή αναγεννησιακή μελωδία Greensleeves.

«…O Raymond Lewenthal γεννήθηκε στο San Antonio του Texas, το 1923, από γονείς ρωσικής, γαλλικής και εβραϊκής καταγωγής. Σε παιδική ηλικία εμφανιζόταν επί σειρά ετών ως ηθοποιός, σε κινηματογραφικές ταινίες του Hollywood. Ξεκίνησε σπουδές πιάνου – όσο απίστευτο και αν ακούγεται – σε ηλικία 15 ετών. Παρόλο που επιθυμούσε από πολύ μικρός να σπουδάσει μουσική, οι γονείς του δεν μπορούσαν να του αγοράσουν πιάνο, επειδή ήταν πολύ φτωχοί. Το πιάνο της μητέρας του είχε πωληθεί όταν βρισκόταν σε βρεφική ηλικία. Είχε ωστόσο, ευρεία μουσική παιδεία, χάρη σε πολλά βιβλία και ηχογραφήσεις που δανειζόταν στο Los Angeles. Όπως αναφέρει ο ίδιος, αφού πήρε μαθήματα από καλή πιανίστα, αλλά κάκιστη καθηγήτρια, έδωσε τα πρώτα ρεσιτάλ σε ηλικία 17 ετών, παίζοντας δύσκολα έργα των Beethoven, Brahms και άλλων συνθετών. Λίγα έτη μετά είχε την τύχη να συνεχίσει με την παιδαγωγό Lydia Cherkassky, μητέρα και δασκάλα του επιφανούς πιανίστα Shura Cherkassky, από την οποία έμαθε τα μυστικά της ρωσικής σχολής.

Το 1945, σε ηλικία 22 ετών, ο Lewenthal απέσπασε πρώτα βραβεία σε τρεις μουσικούς διαγωνισμούς στην California. Ένας από αυτούς ήταν ο Διαγωνισμός Νέων Καλλιτεχνών του Πανεπιστημίου της California στο Los Angeles, με πρόεδρο της κριτικής επιτροπής τον μαέστρο Bruno Walter. Συνέχισε με υποτροφία στη Σχολή Juilliard της Νέας Υόρκης, στην τάξη της Olga Samaroff και κατόπιν στην Ευρώπη, με τον Alfred Cortot και τον Guido Agosti.

Το 1948, στο επιτυχές επαγγελματικό ντεμπούτο του, έπαιξε το τρίτο κοντσέρτο του Prokofiev, με την Ορχήστρα της Φιλαδέλφειας υπό τον Δημήτρη Μητρόπουλο. Υπήρξε ο πρώτος που προσκλήθηκε να παίξει αυτό το κοντσέρτο με τον Μητρόπουλο στο podium, διότι ο Έλληνας καλλιτέχνης το παρουσίαζε με μεγάλη επιτυχία στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, πάντα με τη διπλή ιδιότητα του μαέστρου και του πιανίστα. Λίγες εβδομάδες μετά, ο Lewenthal έδωσε το πρώτο του ρεσιτάλ στη Νέα Υόρκη.

Η σταδιοδρομία του διακόπηκε επί διετία, από ένα αναπάντεχο επεισόδιο. Το 1953, κατά τη διάρκεια περιπάτου στο Central Park του Manhattan, στη Νέα Υόρκη, του επιτέθηκαν κακοποιοί, προκαλώντας επτά κατάγματα στα χέρια του. Κατά την αργή και δύσκολη ανάρρωση σε νοσοκομείο, οι ιατροί θεώρησαν πως δεν θα ξαναπαίξει ποτέ πιάνο. Εκείνος, παρόλο που τους πίστεψε, αργότερα τους διέψευσε…»



Επιμέλεια – παρουσίαση – αρχειακό υλικό: Θόδωρος Λούστας.

    << επιστροφή στο προγραμμα