<< επιστροφή στο προγραμμα

Ο ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ με τον Σταμάτη Αθανάσουλα
12:00

Μία εκτενής αναφορά στο έργο συνθετών από τον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση έως τον 21ο αιώνα.
Η εκπομπή προσφέρει μία σφαιρική εικόνα του έργου των δημιουργών σε όλους τους τομείς (φωνητική μουσική, μουσική δωματίου, συμφωνική μουσική κ.λ.π.) ενώ η παράλληλη αφήγηση ιστορικών γεγονότων ή γεγονότων της προσωπικής ζωής των συνθετών, δίνει στον ακροατή την δυνατότητα κατανόησης του ψυχικού ή συναισθηματικού φορτίου των έργων που παρουσιάζονται.
Τα σχόλια, οι κριτικές σκέψεις καθώς και οι προσεκτικά επιλεγμένες ερμηνείες, συνεισφέρουν σε μια όσο τον δυνατόν δημιουργικότερη μουσική ακρόαση.

Σήμερα:
Εβδομάδα αφιερωμένη στον Tan Dun (1957).
Ο σπουδαιότερος Κινέζος συνθέτης μαζί με τον παλαιότερο: Chou Wen-chung (1923-2019), που από το 1986 ζει στη Νέα Υόρκη, έχοντας πια αποκτήσει την Αμερικανική υπηκοότητα.
Ενηλικιώθηκε κατά τη διάρκεια της πολιτιστικής επανάστασης της Κίνας που διήρκησε από το 1966 έως το 1976 και που την ξεκίνησε ο Μάο Τσετούνγκ.
Αρχικά δεν έλαβε καμία σχολική η πρώιμη μουσική εκπαίδευση. Για αρκετά χρόνια φύτευε ρύζι σε κάποια μεγάλη Κομμούνα της ιδιαίτερης πατρίδας του: Χουνάν.
Ο Tan Dun έπαιζε το erhu, το παραδοσιακό κινέζικο βιολί.
Μέχρι τα 17 του, ήταν ο μουσικός του χωριού, παίζοντας σε γιορτές, σε γάμους και κηδείες.
Εκείνη την εποχή ένα ποταμόπλοιο που μετέφερε έναν θίασο της κινέζικης Όπερας του Πεκίνου ανατράπηκε. Πολλοί μουσικοί πνίγηκαν. Στάλθηκε τότε αμέσως εκεί ως αντικαταστάτης. Ως ερμηνευτής του erhu και ως ενορχηστρωτής.
Στα 19 του χρόνια έγινε δεκτός στο τμήμα σύνθεσης του νεοσύστατου Κεντρικού Ωδείου του Πεκίνου, και ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με την Ευρωπαΐκή μουσική.
Η μουσικη που συνέθετε συνάντησε κάποιες φορές αντιδράσεις από την κρατική εξουσία φτάνοντας να χαρακτηρίσει το 1983 ως «πνευματική» ρύπανση.
Το 1986 ο Tan Dun μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο Columbia το 1993 με τον Chou Wen-chung, τον Mario Davidovsky και τον George Edwards.
Το μουσικό του ιδίωμα έλκεται από τη μουσική της πατρίδας του, ιδιαίτερα από τη μουσική της Όπερας του Πεκίνου, όπως και από την Ευρωπαϊκή ατονική μουσική.
Συχνά στις συνθέσεις του χρησιμοποιεί και παραδοσιακά όργανα της Κίνας σε ένα πολύ ενδιαφέρον πάντρεμα με εκείνα της δυτικής ορχήστρας.
Αίσθηση προκαλεί το 1998 με τη όπερα Marco Polo για την οποία και κερδίζει το βραβείο σύνθεσης Grawemeyer, όντας ο νεότερος συνθέτης που του έχει απονεμηθεί.
Μερικά από τα σπουδαιότερα έργα του που θα παρουσιάσουμε είναι τα εξής: Κοντσέρτο για κρουστά του νερού, και ορχήστρα στη μνήμη του Toru Takemitsu 1998, Παράδεισος - Γη - Ανθρωπότητα, με αφορμή την ανεξαρτησία του Χονγκ Κονγκ από την Αγγλία το 1997, Shuang Que για τα παραδοσιακά κινεζικά όργανα: erhu και yangqin, Silk Road για σοπράνο και κρουστά, μουσική από την ταινία Τίγρης και Δράκος που του επέφερε και το βραβείο Όσκαρ και πολλά αλλά.
Σημειωτέον ότι τον Μάρτιο του 2013 διορίστηκε πρέσβης καλής θέλησης της UNESCO υπό το πρίσμα των προσπαθειών του να προωθήσει τον διαπολιτισμικό διάλογο μέσω της μουσικής.


Έρευνα-Παραγωγή-Παρουσίαση: Σταμάτης Αθανάσουλας

    << επιστροφή στο προγραμμα