|
Το «Μονόγραμμα» έχει καταγράψει με μοναδικό τρόπο τα πρόσωπα που σηματοδότησαν με την παρουσία και το έργο τους την πνευματική, πολιτιστική και καλλιτεχνική πορεία του τόπου μας. «Εθνικό αρχείο» έχει χαρακτηριστεί από το σύνολο του Τύπου και για πρώτη φορά το 2012 η Ακαδημία Αθηνών αναγνώρισε και βράβευσε οπτικοακουστικό έργο, απονέμοντας στους δημιουργούς παραγωγούς και σκηνοθέτες Γιώργο και Ηρώ Σγουράκη το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών για το σύνολο του έργου τους και ιδίως για το «Μονόγραμμα» με το σκεπτικό ότι: «…οι βιογραφικές τους εκπομπές αποτελούν πολύτιμη προσωπογραφία Ελλήνων που έδρασαν στο παρελθόν αλλά και στην εποχή μας και δημιούργησαν, όπως χαρακτηρίστηκε, έργο “για τις επόμενες γενεές”».
Η ιδέα της δημιουργίας ήταν του παραγωγού-σκηνοθέτη Γιώργου Σγουράκη, προκειμένου να παρουσιαστεί με αυτοβιογραφική μορφή η ζωή, το έργο και η στάση ζωής των προσώπων που δρουν στην πνευματική, πολιτιστική, καλλιτεχνική, κοινωνική και γενικότερα στη δημόσια ζωή, ώστε να μην υπάρχει κανενός είδους παρέμβαση και να διατηρηθεί ατόφιο το κινηματογραφικό ντοκουμέντο.
Η μορφή της κάθε εκπομπής έχει σκοπό την αυτοβιογραφική παρουσίαση (καταγραφή σε εικόνα και ήχο) ενός ατόμου που δρα στην πνευματική, καλλιτεχνική, πολιτιστική, πολιτική, κοινωνική και γενικά στη δημόσια ζωή, κατά τρόπο που κινεί το ενδιαφέρον των συγχρόνων του.
Δείτε σήμερα:
«Γιάννης Τσεκλένης - σχεδιαστής»
Ένας κομψός άνδρας με αριστοκρατική φινέτσα περασμένου αιώνα, ένας κορυφαίος Έλληνας σχεδιαστής, από τους πρώτους που εισήγαγε την ελληνική μόδα και τα χρώματά της στη διεθνή αγορά, ο Γιάννης Τσεκλένης, αυτοβιογραφείται στο Μονόγραμμα.
Πολυτάλαντος, ευφυής και πολυπράγμων, δουλεύοντας στο μαγαζί με υφάσματα του πατέρα του, έμαθε την τεχνική της εκτύπωσης των σχεδίων πάνω στο ύφασμα. Το ταλέντο του στη ζωγραφική (είχε πάρει βραβεία ως μαθητής) τον βοήθησε σ' αυτό.
Ο Γιάννης Τσεκλένης δημιούργησε μια «γέφυρα» ανάμεσα στην παράδοση και το σύγχρονο τρόπο ζωής που επέβαλε νέα οπτική.
Άντλησε τα θέματα για τα σχέδια των υφασμάτων του από τον ελληνικό πολιτισμό και τα προσάρμοσε στον σύγχρονο κόσμο.
Πηγή έμπνευσής του, τα αρχαία ελληνικά αγγεία, τα βυζαντινά χειρόγραφα, τα ελληνικά παραδοσιακά ξυλόγλυπτα και έργα ζωγραφικής, τα ταπισερί και οι πίνακες κυρίως των ζωγράφων Δομίνικου Θεοτοκόπουλου και Γιάννη Γαΐτη.
Στη γέφυρα αυτή παρέλασαν πανέμορφα κορίτσια προβάλλοντας την ελληνική μόδα, ανάμεσά τους και η Έφη Μελά, κορυφαίο μοντέλο ξένων σχεδιαστών, την οποία παντρεύτηκε. Ομολογεί πως η συμβολή της υπήρξε καταλυτική στις αποφάσεις του. Τον ενθάρρυνε, τον επιβεβαίωνε, αλλά υπήρξε και σκληρός κριτής.
Στην έξοδό του από την Ελλάδα, έκανε ένα πολύ έξυπνο βήμα. Αντί να συναγωνιστεί τους ήδη αναγνωρισμένους Γάλλους και τους Ιταλούς, πήγε στη Νέα Υόρκη, σε μια αγορά παρθένα ακόμα.
Η επιτυχία της πρώτης συλλογής στην Αμερική, που έκανε σε συνεργασία με τον Ντίμη Κρίτσα, μετά την ενθουσιώδη προβολή που τους έκανε η ίδια η Elizabeth Arden, τους έφερε ένα πολύ σημαντικό συμβόλαιο μ' έναν αμερικάνικο κολοσσό, τότε τζίρου αστρονομικού 200 εκατομμυρίων δολαρίων το χρόνο.
Οι δημιουργίες του από το 1965 έως το 1991, πωλήθηκαν παγκοσμίως από τα κορυφαία καταστήματα, σε περισσότερες από 30 χώρες.
Συγχρόνως, υπογράφει με τη φίρμα TSEKLENIS στολές εργασίας, κάλτσες, βαλίτσες, καθώς και μια σειρά από οικιακά προϊόντα.
Επίσης σχεδίαζε τους εσωτερικούς χώρους αυτοκινήτων, αεροσκαφών και ξενοδοχείων.
Όταν ένιωσε έτοιμος να κάνει το μεγάλο βήμα, την ίδρυση της «Ελληνικής Βιομηχανίας Ενδυμάτων Γιάννης Τσεκλένης», χτίζει ένα εργοστάσιο στο Μαρκόπουλο.
Τότε ανακαλύπτει ένα μελάνωμα στο αριστερό του χέρι. Δεν ανησυχεί και δεν το κρύβει από τον περίγυρο, τον οικονομικό και επιχειρηματικό. Οι Τράπεζες όμως ανησυχούσαν (ο καρκίνος τότε σήμαινε θάνατο) και έκλεισαν τη στρόφιγγα της χρηματοδότησης. Κλείνει τα πάντα και φεύγει για Αμερική.
Επιστρέφει χρόνια αργότερα, όταν του ζητήθηκε να ηγηθεί ενός ελληνικού κέντρου σχεδιασμού μέσα στους κόλπους του ΕΟΜΜΕΧ, διδάσκοντας πολλούς Έλληνες σχεδιαστές αλλά και βιομηχάνους, τι μπορούν να κάνουν με θεματολογία στη μόδα, όχι μόνο για υφάσματα αλλά για ολοκληρωμένες συλλογές.
Σήμερα, στα 82 του χρόνια, δηλώνει πως τρέχει ακόμα με τις ίδιες ταχύτητες και ελπίζει «…να με κρατάει η Θεός και η φύση καλά, να συνεχίσω μέχρι το τέλος να δημιουργώ ωραιοποιώντας όσο μπορώ περισσότερο τη ζωή μας».
Παραγωγός: Γιώργος Σγουράκης
Σκηνοθεσία: Χρίστος Ακρίδας
Δημοσιογραφική επιμέλεια: Ιωάννα Κολοβού, Αντώνης Εμιρζάς
Φωτογραφία: Μαίρη Γκόβα
Ηχοληψία: Λάμπρος Γόβατζης
Μοντάζ: Δημήτρης Μπλέτας
Διεύθυνση παραγωγής: Στέλιος Σγουράκης
|
|