|
Τριάντα πέντε χρόνια συνεχούς παρουσίας το «Μονόγραμμα», η μακροβιότερη πολιτιστική εκπομπή της δημόσιας τηλεόρασης, έχει καταγράψει με μοναδικό τρόπο τα πρόσωπα που σηματοδότησαν με την παρουσία και το έργο τους την πνευματική, πολιτιστική και καλλιτεχνική πορεία του τόπου μας.
«Εθνικό αρχείο» έχει χαρακτηριστεί από το σύνολο του Τύπου και για πρώτη φορά το 2012, η Ακαδημία Αθηνών αναγνώρισε και βράβευσε οπτικοακουστικό έργο, απονέμοντας στους δημιουργούς-παραγωγούς και σκηνοθέτες Γιώργο και Ηρώ Σγουράκη το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών για το σύνολο του έργου τους και ιδίως για το «Μονόγραμμα» με το σκεπτικό ότι: «…οι βιογραφικές τους εκπομπές αποτελούν πολύτιμη προσωπογραφία Ελλήνων που έδρασαν στο παρελθόν αλλά και στην εποχή μας και δημιούργησαν, όπως χαρακτηρίστηκε, έργο “για τις επόμενες γενεές”».
Έθνος χωρίς ιστορική μνήμη, και χωρίς συνέχεια πολιτισμού, είναι καταδικασμένο. Και είμαστε υποχρεωμένοι ως γενιά, να βρούμε τις βέβαιες πατημασιές, πάνω στις οποίες θα πατήσουν οι επόμενες γενιές. Πώς; Βαδίζοντας στα χνάρια του πολιτισμού που άφησαν οι μεγάλοι της εποχής μας. Στο μεσοστράτι δύο αιώνων, και υπερήφανοι που γεννηθήκαμε την ίδια εποχή με αυτούς και κοινωνήσαμε της Τέχνης τους, οφείλουμε να τα περιφρουρήσουμε, να τα περισώσουμε.
Η ιδέα της δημιουργίας ήταν του παραγωγού-σκηνοθέτη Γιώργου Σγουράκη, προκειμένου να παρουσιαστεί με αυτοβιογραφική μορφή η ζωή, το έργο και η στάση ζωής των προσώπων που δρουν στην πνευματική, πολιτιστική, καλλιτεχνική, κοινωνική και γενικότερα στη δημόσια ζωή, ώστε να μην υπάρχει κανενός είδους παρέμβαση και να διατηρηθεί ατόφιο το κινηματογραφικό ντοκουμέντο.
Η μορφή της κάθε εκπομπής έχει στόχο την αυτοβιογραφική παρουσίαση (καταγραφή σε εικόνα και ήχο) ενός ατόμου που δρα στην πνευματική, καλλιτεχνική, πολιτιστική, πολιτική, κοινωνική και γενικά στη δημόσια ζωή, κατά τρόπο που κινεί το ενδιαφέρον των συγχρόνων του.
Ο τίτλος είναι από το ομότιτλο ποιητικό έργο του Οδυσσέα Ελύτη (με τη σύμφωνη γνώμη του) και είναι απόλυτα καθοριστικός για το αντικείμενο που πραγματεύεται: Μονόγραμμα = Αυτοβιογραφία.
Το σήμα της σειράς είναι ακριβές αντίγραφο από τον σπάνιο σφραγιδόλιθο που υπάρχει στο Βρετανικό Μουσείο και χρονολογείται στον 4ο ώς τον 3ο αιώνα π.Χ. και είναι από καφετί αχάτη.
Τέσσερα γράμματα συνθέτουν και έχουν συνδυαστεί σε μονόγραμμα. Τα γράμματα αυτά είναι το Υ, το Β, το Ω και το Ε. Πρέπει να σημειωθεί ότι είναι πολύ σπάνιοι οι σφραγιδόλιθοι με συνδυασμούς γραμμάτων, όπως αυτός που έχει γίνει το χαρακτηριστικό σήμα της τηλεοπτικής σειράς.
Το χαρακτηριστικό μουσικό σήμα που συνοδεύει τον γραμμικό αρχικό σχηματισμό του σήματος με τη σύνθεση των γραμμάτων του σφραγιδόλιθου, είναι δημιουργία του συνθέτη Βασίλη Δημητρίου.
Σε κάθε εκπομπή ο/η αυτοβιογραφούμενος/η οριοθετεί το πλαίσιο της ταινίας, η οποία γίνεται γι' αυτόν. Στη συνέχεια, με τη συνεργασία τους καθορίζεται η δομή και ο χαρακτήρας της όλης παρουσίασης. Μελετούμε αρχικά όλα τα υπάρχοντα βιογραφικά στοιχεία, παρακολουθούμε την εμπεριστατωμένη τεκμηρίωση του έργου του προσώπου το οποίο καταγράφουμε, ανατρέχουμε στα δημοσιεύματα και στις συνεντεύξεις που το αφορούν και έπειτα από πολύμηνη πολλές φορές προεργασία, ολοκληρώνουμε την τηλεοπτική μας καταγραφή.
Στη δημιουργία της σειράς των εκπομπών συνεργάστηκαν:
Παραγωγός: Γιώργος Σγουράκης
Σκηνοθέτες: Γιάννης Ξανθόπουλος, Χρίστος Ακρίδας, Κιμ Ντίμον, Μπάμπης Πλαϊτάκης, Γιώργος Σγουράκης και Περικλής K. Ασπρούλιας
Φωτογραφία: Στάθης Γκόβας
Ηχοληψία: Νίκος Παναγοηλιόπουλος
Μοντάζ: Σταμάτης Μαργέτης και Γιώργος Γεωργόπουλος
Διεύθυνση παραγωγής: Στέλιος Σγουράκης
Δείτε σήμερα:
«Δημήτρης Νόλλας»
Ο συγγραφέας, μυθιστοριογράφος Δημήτρης Νόλλας, ανοίγει τον 35ο κύκλο του «Μονογράμματος» και αυτοβιογραφείται.
Ηπειρώτης στην καταγωγή, ο Δημήτρης Νόλλας θεωρείται ως ένας από τους εκπροσώπους της νέας γραφής στην ελληνική πεζογραφία. Η γέννησή του, αλλά και το όνομά του, συνδέθηκε με τις ταραγμένες ημέρες της επίθεσης της Ιταλίας το 1940 στην Ελλάδα, αλλά και τη γιορτή του Αγίου Δημητρίου στις 26 Οκτωβρίου, από όπου πήρε και το όνομά του. Τη ώρα που γεννιόταν, ο πατέρας του ήταν ήδη στο Μέτωπο.
Οι γονείς τον ήθελαν να σπουδάσει στο Πολυτεχνείο. Τους «ξέφυγε», επιλέγοντας τη Νομική, την οποία εγκατέλειψε στον δεύτερο κιόλας χρόνο, λόγω «αφόρητης ανίας», όπως εξομολογείται.
Πνεύμα ανήσυχο και ταξιδιάρικο, από τις αρχές του ’60 αρχίζει την «περιπλάνηση» στα νέα κινήματα της συναρπαστικής αυτής δεκαετίας, για να καταλήξει στο Παρίσι, όπου επιχείρησε να ασχοληθεί-μυηθεί στην τέχνη του κινηματογράφου. Όμως ο Δημήτρης Νόλλας κατέληξε στο «λιμάνι» του, μόνο όταν έκανε την καθοριστική στροφή προς το γραπτό λόγο, αφού πάντα πίστευε ότι «υπάρχει μεγαλύτερος πλούτος στο γραπτό λόγο από ό,τι στην εικόνα» .
Καθοριστικό και σταθερό θέμα στα έργα του και στην προβληματική του στη ζωή, είναι η «συνάντηση» . Η σχέση του ενός ανθρώπου με τον άλλον. Πέρα από την απλή επικοινωνία. Η σχέση και η βαθύτερη ουσία της.
Άνθρωποι «πεπτωκότες» οι ήρωές του… Άνθρωποι τρισδιάστατοι, που αμαρτάνουν, που κάνουν λάθη, που πέφτουν και ξανασηκώνονται…
Από τα «Μικρά ταξείδια» στο «Ταξίδι στην Ελλάδα» και από τα «Καλύτερα Χρόνια» στον «Καιρό του καθενός», από τη νουβέλα στο διήγημα κι από εκεί στο μυθιστόρημα, τα έργα του έτυχαν πολλών διακρίσεων και βραβείων.
Παραγωγός: Γιώργος Σγουράκης
Σκηνοθεσία: Γιάννης Ξανθόπουλος
Φωτογραφία: Στάθης Γκόβας
Ηχοληψία: Νίκος Παναγοηλιόπουλος
Μοντάζ: Σταμάτης Μαργέτη
Διεύθυνση παραγωγής: Στέλιος Σγουράκης
|
|