ΚΥΡΙΑΚΗ  25/08/2019
17:20 Κατάλληλο για όλους (Επιθυμητή η γονική συναίνεση)
ΤΑ ΣΤΕΚΙΑ   (E)   
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ / Τρόπος ζωής



Web TV


Ιστορίες Αγοραίου Πολιτισμού
Σειρά ντοκιμαντέρ του Νίκου Τριανταφυλλίδη

Δείτε σήμερα: «Η πισίνα»

Είναι απλώς μια δεξαμενή νερού, αρκετά μεγάλη για να μπεις μέσα» Φράνσις Χόντσον, συγγραφέας του βιβλίου «The Swimming Pool in Photography». Άνθρωπος και νερό μπορούμε να πούμε πως συνδέονται με μια σχέση διαχρονική και διαπολιτισμική. Έτσι από την αρχαία μυθολογία και τις θρησκείες ανά τον κόσμο μέχρι τα σύγχρονα ρεύματα της κοινωνικής βιολογίας και ψυχολογίας το νερό εμφανίζεται ως σύμβολο της ζωής και του θανάτου, του εξαγνισμού και της καθαρότητας της ψυχής, συνδέεται με την χαλάρωση και την αναψυχή, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί και ίσως τον σημαντικότερο συνδετικό δεσμό του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον. Για αυτό και η έννοια της πισίνας δεν εξαντλείτε στο γνωστό στις μέρες μας ιδιωτικό σύμβολο πλουτισμού και επίδειξης. Η πρώτη δημόσια δεξαμενή νερού που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως πισίνα είναι το «Μεγάλο Λουτρό» (the“GreatBath”) στο Μοχέντζο Ντάρο στην σημερινή περιοχή του Πακιστάν η οποία κτίστηκε περίπου το 2600 π.Χ. και η χρήση της εκτιμάται πως μάλλον σχετιζόταν με θρησκευτικές τελετές. Η οργανωμένη κολύμβηση εμφανίζεται στην Αρχαία Ελλάδα η κολύμβηση αποτελούσε στοιχείο παιδείας, κοινωνικής καταξίωσης και στρατιωτικής εκπαίδευσης. Προσπαθώντας να ερμηνεύσουμε τον όρο πισίνα θα διαπιστώσουμε ότι, ανάλογα με την χρονική περίοδο, σημαίνει εντελώς διαφορετικά πράγματα μιας και διαφοροποιούνται έντονα οι χρήσεις της. Ο γαλλικός όρος Piscine - πισίνα (λατινικά piscina, ψάρι, Λατινικά Piscis) την Ρωμαϊκή εποχή συνδέεται με δεξαμενή που περιέχει ψάρια αλλά και ως διακοσμητικό στοιχείο στους κήπους ευκατάστατων. Την ίδια εποχή συναντάμε τον όρο πισίνα ανάμεσα στον εξοπλισμό των λουτρών. Από την πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, έως την περίοδο του Διαφωτισμού η έννοια της κολύμβησης, ακόμα και της υγιεινής και του λουτρού, ήταν πρακτικές που δεν άρμοζαν με τις ιδεοληψίες της εποχής. Το κολύμπι ως αναψυχή, επανεμφανίζεται στην Αγγλία κατά το 17ο και 18ο αιώνα και η πισίνα (πλωτή στις πρώτες εκδοχές της) διαμορφώνεται ως ο χώρος εκμάθησης της κολύμβησης για να αποφευχθούν οι πνιγμοί στα ποτάμια. Η πισίνα αρχίζει να εμφανίζεται και σε άλλες χώρες, είτε υιοθετώντας την θεωρία της ωφέλειας του λουτρού για ιατρικούς λόγους, είτε με σκοπό την εκπαίδευση για στρατιωτικούς σκοπούς όπως στην Γαλλία. Μετά το 1890 οι πισίνες λειτουργούσαν κυρίως ως λουτρά για τους εργάτες και τους μετανάστες των μεγάλων αστικών κέντρων. Προοδευτικά οι πισίνες μετατράπηκαν σε μεγάλα κέντρα αναψυχής, ενώ στον 20ο αιώνα πια έχουμε τον καθαρό διαχωρισμό της πισίνας είτε ως χώρο άθλησης, είτε ως χώρο αναψυχής. Οτουρισμός είναι ίσως ένας από τους βασικούς παράγοντες που επέδρασσαν στον πολλαπλασιασμό των πισινών ιδιωτικών και δημόσιων για να φτάσει να αποτελέσει το απόλυτο ταξικό σύμβολο επίδειξης υψηλού κοινωνικού στάτους. Η πισίνα, όπως καταλαβαίνουμε, ήταν το σκηνικό για μεγάλες κοινωνικές αλλαγές: προκάλεσε μια επανεκτίμηση της σχέσης με το σώμα και του τι θεωρείται «ευπρεπές», δημιούργησε έναν νέο κοινωνικό χώρο συναναστροφής αλλά και άθλησης και προώθησε νέα πρότυπα ομορφιάς και κοινωνικής καταξίωσης. Στην Ελλάδα η πισίνα του Ζαππείου, το Εθνικό Κολυμβητήριο, κατασκευάστηκε το 1938 και ήταν η πρώτη πισίνα ολυμπιακών διαστάσεων και η μοναδική για δεκαετίες. Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, φιλοξένησε το πρώτο πρωτάθλημα κολύμβησης και αποτέλεσε πόλο έλξης αθλητών και θεατών, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη των αθλημάτων του υγρού στίβου. Στην Αθήνα θα συναντήσουμε κατά καιρούς την λειτουργία δημόσιων λουτρών αναψυχής ενώ το κλειστό κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων θα κατασκευαστει από τον Δημήτρη Φατούρο το 1959 και πέρα από τις τεχνικές απαιτήσεις για φωτισμό, αερισμό, μονώσεις και ακουστική, ο αρχιτέκτονας θα επιχειρήσει να αντιμετωπίσει και τις ιδιόμορφες ψυχολογικές και αισθητικές απαιτήσεις του κλειστού κολυμβητηρίου. Στο ταξίδι μας στους χώρους της πισίνας γνωρίζουμε αθλητές και ερασιτέχνες κολυμβητές όλων των ηλικιών, ολυμπιονίκες, προπονητές, παιδιά αλλά και παράγοντες συλλόγων των υδάτινων σπορ, της κλασικής, καλλιτεχνικής και τεχνικής κολύμβησης, της υδατοσφαίρισης και των καταδύσεων, ενώ περιηγούμαστε και σε πισίνες αναψυχής δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρώντας να προσφέρουμε μια δροσερή βουτιά στους θεατές του τελευταίου επεισόδιού αυτού του κύκλου. Εμφανίζονται αλφαβητικά οι: Αλέξιος Αλεξόπουλος (Πρόεδρος Πανελληνίου Συλλόγου), Χρήστος Αφρουδάκης (Αθλητής Πόλο - Ν.Ο.Β.), Αναστασία Βαρελίδη (Ναυτικός Όμιλος Βουλιαγμένης), Έλια Βεργανελάκη (Ηθοποιός), Νώντας Γέρου (Καθηγητής Φυσικής Αγωγής - Προπονητής Κολύμβησης), Δημήτριος Γιακουμάτος (Πρόεδρος Σωματείου Νηρέας), Χάρης Γιακουμάτος (Αθλητής πόλο, Ελ. Επαγγελματίας), Σπύρος Γιαννιώτης (Προπονητής Κολύμβησης Πανελληνίου, Ολυμπιονίκης), Βαλίσια Γκότση (Σχεδιάστρια μόδας), Ελευθερία Γκουζούνα (Προπονήτρια Καλλιτεχνικής Κολύμβησης – Νηρέας), Παυλίνα – Ελένη Ζερβογιάννη (Ιδ. Υπάλληλος), Παναγιώτα Ζυμαράκου (Προπονήτρια κολύμβησης πανελληνίου συλλόγου), Παναγιώτης Ζυμβραγάκης (Προπονητής Πόλο), Ευγενία Κακούρη (Δικηγόρος), Στυλιανή Λαζάρου (Πρόεδρος Ν.Ο.Β.), Βίκυ Μαϊδανόγλου (Ηθοποιός), Αντιόπη Μελιδώνη (Προπονήτρια, Αργυρή Ολυμπιονίκης Πόλο), Σπήλιος Μεσσήνης (Προπονητής Κολύμβησης), Σπύρος Μεσσήνης (Προπονητής Κολύμβησης), Λυδία Μουτσάτσου-Λάλλη (Ναυτικός Όμιλος Βουλιαγμένης), Παναγιώτης Μπακόλας (Προιστ. Τμήματος Φροντίδας Αθλ. Εγκατ. Δήμου Χαλανδρίου), Βικτώρια Μπαμπανάτσα (Ναυτικός Όμιλος Βουλιαγμένης), Στέλλα Παναγοπούλου (Σχεδιάστρια μόδας), Δημήτρης Παπουτσής (Προπονητής τεχνικής κολύμβησης), Θοδωρής Πλατάνου (Ομότιμος καθηγητής ΤΕΦΑΑ), Αντιγόνη Ρουμπέση (Προπονήτρια, Αργυρή Ολυμπιονίκης Πόλο), Σύλβια Σαβράμη (Προπονήτρια Συγχρονισμένης κολύμβησης), Αθανασία Σουσάνη (Ναυτικός Όμιλος Βουλιαγμένης), Γιάννης Σταμίρης (Ομότιμος καθηγητής Κοινωνιολογίας Παν/μίου Αθηνών), Κωνσταντίνα Τορίμπαμπα (Υπεύθυνη Επικοινωνίας Hilton), Νικολάια Τριανταφύλλου (Δικηγόρος), Θανάσης Τσουρινάκης (Εκπαιδευτικός), Έλενα Χριστούλη (Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Διοίκησης και Κοινωνικής Πολιτικής), Πανίκος Χρυσοστόμου (πρώην Πρωταθλητής Κολύμβησης), Κατερίνα (Αθλήτρια Κολύμβησης – Νηρέας), Θανάσης (Αθλητής Κολύμβησης – Νηρέας)



Σενάριο – Σκηνοθεσία: Μαρίνα Δανέζη Διεύθυνση φωτογραφίας: Δημήτρης Κασιμάτης - GSC Μοντάζ: Χρήστος Γάκης Ηχοληψία: Κώστας Κουτελιδάκης Μίξη Ήχου: Δημήτρης Μιγιάκης Διεύθυνση Παραγωγής: Τάσος Κορωνάκης Αρχισυνταξία: Ηλιάνα Δανέζη Έρευνα Αρχειακού Υλικού: Ήρα Μαγαλιού Οργάνωση Παραγωγής: Στέφανος Ελπιζιώτης, Χρυσηίδα Τριανταφύλλου Β’ κάμερα: Θάνος Τσάντας Μουσική Σήματος: Blaine L. Reininger Τίτλοι αρχής – Motion Graphics: Κωνσταντίνα Στεφανοπούλου

https://webtv.ert.gr/category/ert2/ta-stekia-ert/

Επόμενο > ΣΤΑ ΑΚΡΑ

 
     




Προβολή WebTV μόνο για Ελλάδα
Προβολή WebTV
Κατάλληλο για όλους
Κατάλληλο για όλους με επιθυμητή τη γονική συναίνεση
Κατάλληλο για όλους με απαραίτητη τη γονική συναίνεση
Κατάλληλο για ανήλικους άνω των 15
Κατάλληλο για ενήλικους
Ζωντανή μετάδοση
Μαγνητοσκοπημένη μετάδοση
Ταινία
Ντοκιμαντέρ
Παιδικό πρόγραμμα
Σειρά