|
Ο καταξιωμένος συνθέτης καθηγητής του τομέα σύνθεσης του Τ.Μ.Σ του Α.Π.Θ Χρήστος Σαμαράς σε συνεργασία με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης την Αρχιμουσικό Ζωή Τσόκανου, τη Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης σε διδασκαλία Μαίρης Κωνσταντινίδου και τον «Χορό Ψαλτών Θεσσαλονίκη» σε διδασκαλία Αντώνη Κωνσταντινίδη και τον αφηγητή Λεωνίδα Κακούρη μας κατέθεσαν την Μεγάλη Εβδομάδα του 2022 στο ΜΜΘ τη παγκόσμια πρεμιέρα μιας – σύγχρονης εκδοχής ενός εμπνευσμένου θρησκευτικού ορατορίου με ξεχωριστές επιλογές από τα ευαγγελικά κείμενα Με μεγαλύτερη επικέντρωση στα ευαγγέλια του Ιωάννη και του Ματθαίου η πρωτότυπη κατανυκτική σύζευξη του ευαγγελικού Λόγου, και του μονοφωνικού βυζαντινού μέλους με βαθιές επιρροές από τη μεγάλη πατριαρχική ψαλτική παράδοση, επιτυγχάνεται εδώ μέσω μια ανανεωμένης συνύφανσής του με την κλασική συμφωνική ορχηστρική πρακτική, όμως με πιο σύγχρονους χειρισμούς. Από τον δημιουργικό αυτό διαμετασχηματισμό προκύπτει μια πολύ ενδιαφέρουσα πρωτότυπη διαλεκτική πολυφωνία άλλοτε με αντιφωνικό, και άλλοτε με συγχωνευτικό τρόπο. Ο συνθέτης συνεργάστηκε στενά με τον Αντώνη Κωνσταντινίδη μουσικολόγο, θεολόγο, ιεροψάλτη, εκπαιδευτικό και μαθηματικό για τις επιλογές των ευαγγελικών κειμένων και ύμνων.
Με σύγχρονες σμιλεύσεις ηχητικών πολυδιάστατων συνδυασμών μέσα σε «ένα γενικότερο μυσταγωγικό αλλά και περιπετειώδη φαντασιακό τόπο» τα «Βυζαντινά Πάθη» του Χρήστου Σαμαρά συνεισφέρουν, με πίστη προς μια φωταγώγηση και βιωματική ηχητική εξερεύνηση του θεανθρώπινου στοιχείου κυρίως μέσα από την εμπειρία που μας μεταφέρει για αυτό, ο ίδιος ο Λόγος. Μέσα ίσως από αυτή την αναδημιουργική δοκιμασία και τις πολυμερείς ενώσεις λόγου και μουσικής η προσέγγιση ενός αδιόρατου λυτρωτικού νοήματος από τις ίδιες τις ηχητικές προεκτάσεις της ελληνιστικής κοινής γλώσσας των επιλεγμένων Ευαγγελίων, φαίνεται σε αυτό το ορατόριο να γίνεται κάτι το αναμενόμενο, και πιο ζωντανό. Η δραματουργία του Ορατορίου άπτεται των 12 ευαγγελίων που διαβάζονται συμβολικά την Μεγάλη Πέμπτη και μορφοποιείται συνολικά σε μια ευρύτερη τετραμερή μορφή που διακριτικά διασχηματίζεται μέσα από τους τρείς κεντρικούς άξονες ΕΙΣΑΓΩΓΗ, ΠΡΟΔΟΣΙΑ, και ΣΤΑΥΡΩΣΗ
Μια σωτηριολογική διάσταση διαφαίνεται να συνδέεται με την πνευματική εσώτερη αγωνιώδη αναζήτηση του συνθέτη στην μορφολογική οργάνωση του έργου του και στη βασική σκέψη:
«της συνειδητοποίησης της ανθρώπινης μαρτυρικής πορείας κατά τον κύκλο γέννησης και θανάτου».
Η Βουλή Τηλεόραση μεταδίδει το έργο του Χρήστου Σαμαρά «Βυζαντινά Πάθη» αποκλειστικά για μια προβολή με την ευγενική εκχώρηση ειδικής άδειας από τους εκπροσώπους των μουσικών της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης και τον νέο καλλιτεχνικό της διευθυντή κ. Σίμο Παπάνα ως προλεγόμενο αντίδωρο για μια μελλούμενη ανατροφοδότηση και στήριξη της έμπνευσης της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας
Επιμέλεια - παρουσίαση:
Κωνσταντίνος Κακαβελάκης
για τη Βουλή Τηλεόραση
|
|